Effektiv bremseteknik i samarbejde med god sporforståelse kan få dig til at køre mere flowy og sikkert samt slide mindre på sporet. Der er altså nogle gode incitamenter for at bruge bremserne mere aktivt. Bremser bliver dog i langt de fleste tilfælde brugt uden man aktivt tænker på at bremse.

Når en rytter bremser for meget eller ”filer” på bremserne hele vejen ned af en nedkørsel sker der to ting. Først og fremmest er følelsen af flow og fun-factor ikke særlig høj, når en rytter bremser på store dele af et spor. Dernæst arbejder cyklen og din krop ikke optimalt under opbremsning. Derfor er det optimalt at mindske brugen af bremserne. Dermed ikke sagt at du bare skal bremse mindre, men bremse mere effektivt.

Når en rytter bremser, minimeres effektiviteten af affjedringen på cyklen, både for og bag, samt retningsændringer bliver besværliggjort. Når du bremser skal kroppen naturligt modarbejde kræfterne bremserne generere. Din kropsvægt vil naturligt blive skudt frem. Dette betyder i de fleste tilfælde, at vægten bliver forskudt frem på hænderne. Derudover kan det være du forsøger at kompensere, ved at rykke vægten tilbage over sadlen. Ved begge tilfælde spænder du i kroppen, hvilket begrænser brugen af din naturlige affjedring (arme og ben) og har derfor indflydelse på din grundposition. Din flow fornemmelse og sikkerhed lider dermed, hvis du bremser for meget. Det kan måske godt være lidt modsat af hvad man regner med når man bremser. Ved aktiv brug og forståelse af brugen af bremserne på din cykel, bliver du en bedre og mere sikker rytter.

Hvordan du bliver bedre:

Vi har to bremser, hvor de fleste af os bruger bagbremsen, men realiteten er at bagbremsen er uduelig at bremse med, hvis man ser på bremselængder. Det er i forbremsen, der er mest stopping power at hente, så vores bremselængde bliver kortere. Derfor skal vi i meget højere grad blive bedre venner med vores forbremse. Det kan være lidt svært, da de fleste er højrehåndet. Dette betyder i de fleste tilfælde vi betyde at vores motorik er bedre i højre hånd. Dette kan besværliggøre det at modulere forbremsen, men det er der råd for.

Det handler simpelthen om at prøve at bruge den noget mere. Find en græsplane eller en grusvej og leg med vægtforskydninger og moduleringen af forbremsen, altså hvor hårdt og hurtigt du trykker på den. Når der er lidt bedre styr på moduleringen når du bruger forbremsen, handler det om at begynde at bruge begge bremser mere aktivt. Prøv at finde bremsepunkter med godt underlag til at bremse på. Rødder, sten og løst underlag er ikke så godt at bremse på, så hold dig fra det. Brems i stedet på stedet hvor jorden er fast og knopperne kan bide i underlagt. Tænk på at punktbremse mere og lade cyklen rulle igennem sving og rulle over tekniske passager. Kør gerne langsommere ind i sektioner, så kommer du 9 ud af 10 gange hurtigere og mere sikkert ud af en sektion.