Sydøst for Aalborg er der dukket et nyt spændende MTB spor op i det naturskønne område ved Storvorde. Sporduroen Bob & Leth har bygget et gennemgående blåt spor med røde og sorte sløjfer. På Troldhøjsporet er nøgleordene flow, teknik og sjov.

Troldhøjsporet i tal

MTB sporet er fornuftigt afmærket med små pile rundt på MTB sporet. Dette gør det nemt at se, hvilken sløjfe af sporet du bevæger dig ud på.

Det blå spor er en rundstrækning på 3,5 km med 71hm. Med en blå graduering kan sporet køres af de fleste. Læs mere i denne artikel om sporets sværhedsgrad på grønne og blå spor.

Det røde spor er lidt længere med 4,1km og 80hm. På dette spor er der selvsagt lidt flere udfordinger, men kan køres med fuld jordkontakt. Du kan læse mere om hvad du kan forvente af røde og sorte spor i denne artikel.

Sporbyggernes (Bob & Leths) tanker:
Hvilke tanker havde I omkring hvordan sporet skulle se ud inden i gik igang med at bygge?

Storvorde sporet havde fra starten en stor udfordring, som vi skulle overkomme, for at få et spor i type med dem vi ønsker at lave, og har bygget andre steder. Denne udfordring, var at området kun havde meget få højdemeter. Så vores fokus fra starten af, var at vi skulle udnytte alle de muligheder vi havde, samt lave sektioner på sporet, som ville føles som en lang nedkørsel, selvom der ikke var mange højdemeter. Sporet skulle også være en fremvisning af hvad et blåt spor kunne være i Danmark, dvs. sjovt for alle brugergrupper. Størrelsen på området var heller ikke særlig stort, så at skabe et spor på sammenlagt 4 kilometer, uden at have spor over det hele, blev også gennemtænkt en del.

Hvad inspirerer jer som sporbyggere?

Vi bliver især inspireret af de spor vi kører i udlandet. Vi har hver især brugt over et år på vores mountainbikes udenfor Danmark, og vi har den holdning at sporbyggerne i Danmark stadig er bagefter, på at skabe spor, som har sjove features for alle, og et flow som kan opnås på alle sværhedsgrader af spor. Det er sjovt at se alle de forskellige byggestile der er i fx i Frankrig sammenlignet med Østrig, de har alle små fede ting som vi kan tage med hjem og implementere i en lille grad på de danske spor.

Det er et relativt atypisk blåt spor flere steder på ruten, hvilke tanker er der bag at bygge rollers og berms på blå spor?

Ideen bag vores brug af mange byggede features ligesom berms og pumps, var at Storvorde ikke havde mange naturlige udfordringer. Dette pga. at det er en gammel grusgrav, samt de få højdemeter. Samtidig er det også disse features, som kan få en nedkørsel til at føles længere, sjovere og stejlere, end hvor mange højdemeter der egentlig bliver brugt. Vores byggestil er egentlig mest til at udnytte de naturlige udfordringer, men da der ikke var så mange af dem, måtte vi skabe flere.

Efter vores overbevisning er blå spor for alle, ikke kun for nybegynderen. Det blå spor er et man skal kunne udvikle sig på, derfor nytter det ikke at det bare er et fladt gruspor. For at bruge det klassiske eksempel med to rollers der kan doubles. Det giver super god mening fordi at rytteren er komfortabel med resten af sporet, fx hældningen, underlaget osv. Hvis den blå rytter skal over på et rødt spor for at lære at hoppe, så kan det let gå galt fordi der pludselig er andre sværre elementer, som måske rødder, mere hældning og lign. Derfor tror vi på at mere progression i sporene gør det sikrere for alle.

De sorte sektioner er ret spændende. hvad skal et sort spor indeholde for jer?

Vi har en ide om at sorte spor i Danmark generelt ikke er ret svære, og vi ønsker med vores sorte spor at rykke lidt ved dette. Ofte ser vi at danskere der kommer til udlandet for første gang, slet ikke er vant til hvor teknisk det kan være. Dernede er der mange røde spor der ville blive sat til at være sorte herhjemme, og det kan overraske folk en del. Samtidig ønsker vi også at skabe sorte spor, hvor hvis man bruger de rigtige teknikker, kan opnå et lækkert flow, men som man skal kæmpe for.

Hvilken sektion er i mest stolte af?

Teknikbanen er vi rigtig stolte af, pga. den måde den er bygget, hvad den indeholder, og hvor godt et sammenspil den har. Den har en progression hele vejen ned, der er noget for nybegynderne og de helt hårde. Der er altid en ny feature man kan tage fat i. Halfpipen er vi også rigtig stolte af, især fordi den viser hvor sjovt et blåt spor kan være for alle.

Hvad vægter I højst, når i bygger spor?

Vi elsker at skabe spor, hvor der gerne er linjevalg til de øvede og mindre øvede, skabe features som små tables, men så med et afsæt længere tilbage, til de mere øvede. Flere pumps i række, som bare kan pumpes, eller som de øvede kan double, osv. Dette er det vigtigste for os, sammen med at sporet skal være sjovt, og bæredygtigt. Denne progression gør også sporet bæredygtigt i en anden forstand. Hvis et spor er bygget efter alle de rigtige sporbygningsregler, men er kedeligt efter første run, er det så i virkeligheden så bæredygtigt? Vi bestræber os på at bygge spor der kan holde til mange mange runs, både materiale mæssigt og fun faktor

Hvor kan man opleve spor i DK i har været med til at bygge?

Danmarks Tag – ved Himmelbjerget. Vorup Grusgrav i Randers. Troldhøjsporet i Storvorde. Og nogle sektioner andre steder, som eksempelvis andre steder i Randers og Silkeborg.

Hvis du vil vide mere om sporduroen Bob & Leth, kan du se MTBTVs video om dem på youtube.

Sporet som helhed

Både det gennemgående blå spor samt de røde og sorte sløjfer har alle til fælles at der er godt flow. Udover dette ligger sporene op til mange forskellige ryttertyper. Dette kan være fra en mere teknisk anlagt rytter eller en rytter der går op i en god naturoplevelse samt en god gang motion.

Karakterisktisk for det blå spor er at der er flere rollers, berms og sjove features end på andre blå spor rundt i landet. Dette gør det i min optik rigtig sjovt at køre. Det blå spor kan både køres af en nyere MTBer og en rutineret rytter med hang til at udforske linjer og hop. Der kan på det blå spor drages nogle paralleller til udenlandske bikeparks, hvor de blå spor har en rigtig stor brugerflade.

Nedenfor ses en del af det blå spor og en af de mange fede sving sektioner.

De røde og sorte sløjfer vil efter min mening være “rigtige” røde og sorte spor, da sværhedsgraden er derefter. Med mine 12-13 års MTB erfaring var der flere steder på sporet, hvor der lige skulle kigges en ekstra gang for at finde den optimale linje. For mig er det super fedt, da hele sporet ikke kan køres blindt. Det tekniske aspekt af MTB sporten bliver helt klart udfordret på dette spor.

Sporet rummer både relativt flade tekniske sektioner som i videoen nedenfor, men også stejle sektioner med tætte sving.

Teknik til sporet

Alle sporets sløjfer blå som sorte mere tekniske end andre spor med samme graduering. Derfor kræver dette nogle tekniske færdigheder for at få en god tur på MTB sporet ved Storvorde.

På det blå spor er en god grundposition nøglen til en god tur. Her tænker jeg på at du skal kunne stå op i pedaler med en flad ryg og minimalt vægt på hænderne. I denne position kan du være dynamisk og lade cyklen arbejde under dig. Dette er nødvendigt når du skal forcere rollers/kassehop samt ujævne sektioner af sporet. Dette kan du se i videoen nedenfor, hvor jeg køre en af de blå sektioner med rollers/hop.

Udover en god grundposition kan gode balance egenskaber være praktiske på de røde og sorte sløjfer. I videoen nedenfor ses en sort nedkørsel, hvor jeg flere gang kommer fra relativ høj fart til at stå stille. Her kan det at kunne lave en Trackstand eller stå stille og holde balancen på cyklen være selvtillids boostende på nedkørsler som denne. Udover balance er en god gang selvtillid også en god ting at have med 😉

Naturen

Udover et par gode MTB spor er naturen omkring sporet også en tur værd. Med udsigt ud over Limfjorden og flotte marker gør sporets omkringliggende natur sig godt. Hvis du er forbi sporet i sommermånederne bugner det også med mirabelletræer, så du kan få en lille snack på turen. Udover naturen er der blevet brugt kræfter på at lave et flot skilt ved indgangen til Trodhøjsporet.

Slutteligt

Alt i alt er en køretur til Storvorde turen værd. Hvis du er til et godt miks af flow og tekniske udfordring og ikke bange for at få lidt sved på panden, er jeg sikker på du vil syntes sporet er sjovt. Måden hvorpå sporet er anlagt og bygget på er et friskt pust til måden at bygge og se terrænet på, hvilket gør smilet sidder fast på ens ansigt.

For at finde vej til sporet, skal du blot åbne Singletracker Appen søge efter ”Troldhøjsporet”, her kan du få en rutevejledning til sporet start. Dette foregår via Maps integrationen i Appen. Du kan også se efter Aalborg på kortet, og finde sporet sydøst for Aalborg. Når du ankommer til sporet, trykker du start i appen og du bliver vidst den rigtige vej rundt på sporet.

Link til sporet:

Blå rute: https://singletracker.page.link/j81K

Rød rute: https://singletracker.page.link/1ekZ

Husk at anmeld sporet og skriv eventuelt, hvad du syntes der var det fedeste ved oplevelsen.