I denne anden del af mini-serien, Match dine tekniske færdigheder til sporets sværhedsgrad, vil jeg skrive om de røde og sorte MTB spor og teknikkerne hertil. Disse spor er i den sværere ende af spor gradueringerne, On-Trail arbejder på, at ensarte rundt i Danmark. Disse spor henvender sig til de mere øvede ryttere med trang til, at udfordre sig selv lidt mere end på de grønne og blå MTB spor.

Hvis du vil læse den første artikel i mini-serien om Match dine tekniske færdigheder til sporets sværhedsgrad på Grønne og Blå MTB spor, kan du klikke HER

Selvom blå spor kan være nogle af mine ynglings spor, så har et godt rødt eller sort spor, helt sikkert en plads i mit hjerte. Det behøver ikke være et orange spor med store hop, rødder og sten hele vejen ned, for at please en gammel DH rytter som mig. Hvis der er et godt flow på sporet, som i videoen længere nede, kan jeg sagtens finde på at cykle op igen og køre en ekstra tur.

Her hopper jeg fra en niveauforskydning ned i et sving på sporet Ødalen ved Viborg. Den normale linje vil være, at rulle ud over niveauforskydningen inden svinget. Jeg tænkte dog, det ville være sjovt, at hoppe ind i svinget og på den måde kunne køre hurtigere inden og efter svinget.

Sporene

Sporene er selvsagt i den svære ende hvilket betyder, at du som rytter skal have nogle færdigheder, for at få en succesfuld tur på sporet. Nedenfor kan du læse, hvad du kan forvente af de sværeste gradueringer.

Når sporet er rødt

Når du vælger at køre på et rødt spor, er det forventeligt at intensiteten er højere end det blå spor. Derudover kan der være drops og hop, men disse forhindringer kan dog køres med fuld jordkontakt. Desuden kan større rod- og stensektioner også forekomme på disse spor.

Når sporet er sort

Det sorte spor kan have mange af de samme features som det røde spor, men med mere intensitet på. Her kan bakkerne opad og nedad være meget stejle. Desuden er det ikke sikkert, at alle forhindringer kan køres med fuld jordkontakt. Her tænker jeg specielt på hop og drop. Der kan også være tricky rod- og stensektioner, som kræver et ekstra kig, inden du ruller igennem dem.

Når sporet er orange

Et orange spor må anses for, at være det mest ekstreme spor i sværhedsskalaen. I Danmark, findes der dog ikke særlig mange af disse og derfor vil jeg heller ikke skrive om dem i denne artkel. I Danmark glæder denne graduering kun ved Downhill spor, såsom i Rold Skov eller Rude Skov. Hvis du tager over grænsen nord eller sydpå, vil du dog nemt kunne finde disse i bikeparks.

Se kortet om gradueringerne nedenfor

Færdighederne til røde og sorte spor

Når sporene begynder, at have rød og sort karakter, betyder det at du i højere skal bestemme over cyklen. Med det mener jeg, at det er dig der skal bestemme, hvor cyklen skal hen på sporet. På de grønne og blå spor, kan du i højere grad slippe afsted med, at køre relativt passivt og absorbere terrænet med dine arme og ben. Når du kommer ind på et rødt eller sort spor sætter det krav til, at du er komfortabel i ydrepostioner. Disse sportyper kræver, du er mere dynamisk som rytter. Teknikker såsom for- og baghjulsløft samt wheelie og bunnyhops, er desuden brugbare teknikker. Med disse teknikker kan du forcere diverse forhindringer du vil møde på sporene. Udover der kan komme lidt luft under hjulene på disse spor, kan meget tætte sving som switchbacks (meget tætte sving) også forekomme på røde og sorte spor.

Aktiv kørestil opad bakke

Når sporet går opad, vil wheelien kombineret med et baghjulsløft få dig over rødder, sten og step-ups. Disse teknikker vil øge dit flow på opkørslerne og forhåbentlig gøre turen opad de svære opkørsler sjovere og mere sikker. Opad de stejle opkørsler kan du også komme ud for, at skulle igennem switchbacks. Her er balance nøgle til at komme godt rundt. Tænk evt. at køre tætte sving på grusvej, for at blive komfortabel med at køre i tætte sving langsomt.

Når jeg kører en teknisk opkørsel, tænker jeg over linjevalg og at køre med overskud. Det er sjældent du kommer op af en teknisk opkørsel ved, at give den maksimal gas. Tænk på, at få det til at se nemt ud og kør med overskud. Eventuelt kan du stige af cyklen i bunden af opkørslen og gå den inden du cykler den, for at kigge efter linjer.

Aktiv kørestil nedad bakke

Når sporet begynder at pege nedad, kan teknikker som forhjulsløft/manual og bunnyhops være sjove at kunne. Desuden kan balancen fra de tætte sving opad også være fordel, at have styr på når det går nedad, når switchbacks skal takles.

Drop

Forhjulsløft/manuals vil være teknikken at bruge, hvis du skal forcere et drop, du ikke kan rulle med fuld jordkontakt. Det handler om, at forskyde din vægt, hvilket er dine hofter. Her skal du tænke på, at dit forhjul skal følge vinklen på afsættet indtil baghjullet er i luften. Dette vil betyde, at du højst sandsynligt lander på begge hjul samtidigt, hvilket er målet og mest sikkert. Jo hurtigere du kører ud over drops, jo mindre skal du forskyde din vægt. Drops er noget af det letteste at køre, men noget at det, hvor den mentale barriere er størst. Så start småt og byg den selvtillid op.

Hop

Hop om det er kassehop/tabletops eller dobbelthop kræver at du aktivt kan lave et mindre bunnyhop på afsættet. For at komme godt og sikkert over et hop, er det godt, at tænke på, at forhjulet følger vinklen på afsættet indtil baghjulet er i luften. Det gøres for, ikke at ryge forover cyklen. Start med at øve på kassehop og byg din selvtillid op og hop længere og længere på kassehoppet, indtil du når helt over til landingen.

En god progression kunne være, kun at starte med, at lave et forhjulsløft/manual på afsættet. Her er målet, at se om du kan manuelle/rulle på baghjul helt over til landingen, inden du begynder at hoppe over det.

Hvis du vil hoppe hele vejen over hoppet, skal du tænke over, at du skal have en fin bue i luften fra afsæt til landing. Prøv desuden at minimere dit hiv/løft i pedalerne, hvis du kører med klik. Dette er en klassisk fejl at lave, hvilket resultere i, at du i meget højere grad ryger forover, hvis dit forhjul ikke følger vinklen på afsættet. Dette sker da du dermed aktivt vil løfte baghjulet op, mens forhjulet dykker.

På hop kan der være en god idé at tænke i flydende bevægelser, da mere kantede bevægelse skaber en del uro i cyklen. Denne uro på eksempelvis afsættet, vil kunne ses og mærkes i luften. Dette vil højst sandsynligt resultere i en tvivlsom position i luften og på landingen. Derfor tænk flowy bevægelse og få det til at se let ud 🙂

Tekniske passager

Det er dog ikke kun hop og drop, der er på disse røde og sorte spor. Det kan også være stejle sektioner eller sektioner med sten og rødder. Her er det vigtigt, at kunne scanne sporet og vælge gode linjer. Måden du gør dette på, er at arbejde med, at kigge frem i sporet og blive ved med at gøre dette. Normalt vil dit blik fange en glat rod eller en sten, som du højst sandsynligt vil styrte på, hvis du bliver ved med at kigge på den. Her er det vigtigt, at blive ved med at kigge/scanne frem. Dette vil også betyde, du vil opleve mere flow på sporet og dermed nok også køre mere sikkert. Grundpositionen, som nævnt i den første artikel om spor og teknik, er også essentiel her. At kunne absorbere sporets ujævnheder og holde hovedet og overkroppen stabil, vil øge din kontrol på sporet.

Her er et eksempel på et sort spor fra Danmarks Tag, Midtjylland.

Opsummering

De røde og sorte spor bygger selvsagt ovenpå de grønne og blå MTB spor, hvad angår sværhedsgrad. Dette betyder også, at de teknikkerne/færdigheder du skal bruge for, at have det sjovt og sikkert på dem, følger med. Basisteknikkerne som bruges på de grønne og blå spor er fundamentet for, at kunne bygge på dine færdigheder for, at kunne arbejde med de teknikker de mere tekniske spor, ligger op til at kunne. På disse spor skal du være mere aktiv på cyklen og kunne træffe linjevalg og aktivere forskellige teknikker relativt hurtigt. Det er dog også det, der gør dem sjove i min optik.

Husk at give en anmeldelse af det næste spor du kører og skriv eventuelt, hvad du syntes var fedest ved sporet. Du kan desuden nemt finde de nærmeste røde eller sorte spor, der ligger tæt på dig. Åben Singletracker appen og kig efter de røde og sorte streger. Her er et eksempel fra Silkeborg.