Arendal Singletrack – “Tungvekteren”

Vi har længe haft kig på Norge som MTB destination, og fulgt med specielt i udviklingen omkring Tungvekteren sporet ved Arendal. Nu har vi været på tur til området og testet hvor meget eventyr man kan finde bare et par timer væk fra Danmark.

Arendal Singletrack folkene er helt fremme i skoen mht. sporbygning på klippegrund, og så vidt vi ved er de Norges første egentlige sporlaug som vi kender det… og så er de mægtigt flinke folk der gerne stillede op til at guide Singletrackeren rundt.

Sporet er nemt at finde, det er bynært, der er fin parkeringsplads og cykelvask efter endt ridt, og så er det ret fint skiltet så man kan finde tilbage til civilisationen når man får nok. Man skal dog være opmærksom på at skiltene kun viser en af de mange mulige veje, og at der er mange sløjfer og underspor der kan lægges til eller trækkes fra.

Sporet som det står i Singletracker er anbefalet af de lokale guider, det leder dig rundt på langt de fleste fede steder og giver et naturligt flow gennem terrænet. Vores sporudgave er ca. 10 km (300 højdemeter), og der er alt i alt omkring 20km spor i hele området.

Vil du mere når du er gennem Singletracker hovedsporet så snak med en guide, eller drag selv på videre eventyr, du kan altid bruge Singletracker kortet til at finde hjem igen.

Arendal Singletrack på facebook 

Arendal Singletrack Website

Download PDF med spor-info

Transport til området

Arendal ligger ca. 1 times kørsel nord-øst for Kristiandsand.
Der går daglige hurtigfærger fra Hirtshals til Kristiandsand, og du kan også flyve til dertil fra både Aalborg og København.

Støt arbejdet!

Arbejdet med sporet er delvist sponsoreret, men meget af det frivillige arbejde afhænger af støtte fra ryttere. Du kan tegne et medlemsskab i klubben for 200 Norske kroner, pengene går til spor, cykler og oplysning.

Støt via : Konto 2801.27.4098 eller VIPPS! til #11624. Mere info på deres website

MTB kulturen i Norge

Norge har en lidt anden kultur mht sporbygning, en anden historie og andre udfordringer end sporbyggere og ryttere herhjemme i Danmark. Man kører mere på kryds og tværs igennem naturområder, og der er ikke mange klar definerede spor hvor alle kører samme strækning på samme måde. Det gør det meget svært for andre end de lokale at finde vej, og at ramme de helt fede sektioner.

Hidtil har du været henvist til at trawle gennem facebookgrupper, strava, gpsies og diverse undergrunds-websites for at finde information, men nu samler vi det i Singletracker app’en.  Her får du de helt rigtige sporforløb, info om områdets særpræg og regler, og evt. links til de lokale MTB’ere.

Guide & Lejecykler

Der findes i Arendal rigtigt fede cykler til udlejning, og mulighed for guidede ture til fair priser hvis man ikke synes Singletracker app’en er nok. Skoler og andre non-profit organisationer kan få specielle tilbud på cyklerne i Arendal Singletrack klubhuset, vi andre kan leje til fair priser ved “Ytrehus sykkelguiding og sykkelutleie” der bor 100 meter fra sporets start.

Vi havde selv Ytrehus med som guide og kan kun anbefale det. De kan cykle for alvor, de ved meget om området og de er selv del af sporbygger crewet.
“Ytrehus sykkelguiding og sykkelutleie” kan kontaktes på sytrehus@gmail.com eller +47 997 26 501.

Sporet!

Tungvekteren betyder  “sværvægteren” og vi skal hilse og sige at der er noget om snakken. Vi oplevede at “Tungvekteren” sporet var super tricky, svært, sjovt og anderledes end hvad vi er vandt til fra det meste af Danmark. Hele tiden med vægt på teknik og balance, både på op- og nedkørslerne. Vær opmærsom på at det her er Trail-land, så udstyret for de lokale hedder knæbeskyttere og en cykel med stor vandring og fede dæk. (Og baggy pants sæføli’ 

Sektionerne rundt på sporet er tydeligt skiltede og det er nemt at køre de fedeste af dem flere gange i rap. Vi anbefaler at man spænder sikkerhedsselerne lidt ekstra når skiltet siger “Halv Fire” for så skal den ha’ gas!
Super nedkørsel med naturlige berms, små byggede hop og et flow der rammer lige i hjertet.

Opkørslen til “Kremtoppen” og nedkørslen derfra via “Kamelen” er også værd at nævne, ligesom hele “Beveren” forløbet langs søen lige skal have et par ord med på vejen.

Beveren er et specielt bekendtskab… så er det sagt. Store sten og klippestykker der virker tilfældigt kastet på en smal sti ved søens bred. Rammer du linjen og holder farten så danser du fra top til top, men mister du momentum eller tøver, så kravler du besværligt over hver eneste ujævnhed med fare for at gå helt i stå. Din opmærksomhed skal hele tiden være på linjen 10-20 meter længere fremme gennem stenene og så samtidigt på dit forhjul lige nu og her.

Det er svært, men når det lykkes er det en lækker fornemmelse af at beherske et helt nyt terræn.
Når det kikser for alvor, får man som minimum våde fødder.

En omgang med Singletracker på sporet byder lidt af hvert, og vil tage mellem 1-2 timer for de fleste ryttere. Der er ikke voldsomt med højdemeter men nok til at det niver lidt i lårene på de stejle steder. Men det er teknik mere end rå power der vil være begrænsningen for de fleste.

Er man klar til at trække over de sværeste passager vil langt de fleste få en fed oplevelse på Tungvekteren, og vi anbefaler gerne turen til alle der kender egne grænser. Hav respekt for sporet, nyd naturen og send en varm tanke til de Arendal crew’et der har knoklet i årevis for at gøre det muligt.

 

 

30 ton grus fløjet ind med helikopter?!?

Velkommen til sporbygning på Norsk. På fjeldet er det uvejsomme terræn virkeligt uvejsomt, og intet andet end vandrere og trail-cykler kommer frem når sneen smelter. Man er helt alene ude i den store natur, kun klipperne, skovene og de smalle singletracks der skærer gennem det hele.

Men nogen gange skal der bygges broer eller fyldes huller selv derinde midt i ingenting, og er man fra Arendal Singletrack crew’et så hyrer man da selvfølgeligt en helikopter til at flyve materialerne ind i overstørrelse transport-sække. Vi kørte forbi flere af disse sække, og fik historien som et godt eksempel på at man er oppe mod helt forskellige udfordringer når man bygger spor i forskellige typer natur.

Vi nød også en serpentiner-opkørsel i absolut laveste gear, hvor sporene af værktøj på klipperne var tydelige. Crew’et havde brugt flere uger med tungt værktøj på at skære, slide og hakke smalle hylder i fjeldet, perfekt til en enkelt fuld-fed mountainbike. Alt det arbejde for at gøre en enkelt opkørsel lidt bedre end den var før. Fed indstilling og beslutsomhed i spor-anlæg.  Det var lidt svært at stoppe og tage de fotos arbejdet fortjente, men nyd det selv når du kører der… Du vil ikke være i tvivl 🙂

Just do it!

Her på Singletracker kan vi kun opfordre alle sporbyggere med nysgerrighed og eventyrlyst til at slå et smut forbi de Norske kolleger og starte vidensudveksling med broderfolket.

Og er du rytter med mod på at prøve teknikken af og opleve noget helt nyt, så er det bare afsted på eventyr. Du kan være der på få timer fra du forlader dansk jord.

Har du været her eller på andre spor i Norge allerede så vil vi meget gerne høre dine indtryk og kommentarer. Del erfaringer og hjælp flere med at komme ud i verden på MTB.

Pro tips og facts:

  • Singletracker viser dig hele vejen. Det bliver ikke nemmere!
  • Vi tog færgen fra Hirtshals til Kristiansand, og havde selv cykel med i bilen.
  • Vi havde stor glæde af at køre med de lokale ryttere
  • Oppakningen til turen var som normalt, men med en camelbak, knæbeskyttere og en ekstra energibar.
  • Vi anbefaler cykler med mindst 140mm vandring men mindre kan sagtens gøre det.
  • Vær ekstra opmærksom i vådt vejr, klipperne bliver glatte!
  • Er du i tvivl om noget så kontakt arendalsingletrack@gmail.com på forhånd

Sporets start